Verkoopt eerlijkheid?

Veel reclames bestaan uit leugens. Bijvoorbeeld een stel gaat voor zichzelf een foto bewerken zodat het lijkt of het op vakantie alléén zonnig was. Daarna zie je ze gelukkig kijken naar een illusie. Hoezo jezelf een leugen voorhouden? Een ander voorbeeld. Een tv-provider vindt het normaal dat een jongen op de bank met zijn vriendin tv zit te kijken en een app ontvangt van zijn buurman maar doet of het zijn moeder is. Dus liegen is normaal in de reclame losstaand of het inhoudelijk klopt. Met betrekking tot het laatste wordt vaak in autoreclames gezegd: ‘Op is op!’. Dit zal bij uitzondering zo zijn op limited edition modellen maar op de standaard modellen niet. Toch heeft het schijnbaar effect anders zouden de reclamebureaus het niet gebruiken.

Leugens zijn nodig?

Hoe triest is dat eigenlijk dat leugens grappig zijn en nodig om te verkopen. Nu hoor ik jou denken, ja maar mensen doen het zichzelf aan! Verkocht is verkocht! Maar waar is het stuk menselijkheid gebleven? Het geweten en besef dat je mensen ook daadwerkelijk verder kan helpen? Ik denk dat nog steeds veel mensen iets meer willen betalen voor een vakman dan iemand die er minder verstand van heeft. Hierbij is te denken aan een computer op maat laten maken door een ICT’er of een goede tweedehandse auto kopen bij een betrouwbare dealer.

Betrouwbaarheid versus leugens

Zou het niet veel fijner zijn om goederen te verkopen op basis van vertrouwen. Dat jij als betrouwbare verkoper wordt gezien. Om een band te hebben met consumenten die weten dat ze op je kunnen rekenen. Een kop koffie die klaar staat en het grootste compliment: Dat klanten terugkomen. Dat mensen positief over jouw bedrijf praten in plaats van dat het doortrapt is en dus onbetrouwbaar. Positieve mond-tot-mondreclame zorgt dat je nieuwe klanten krijgt.

Kwantiteit versus kwaliteit

Investeren in bestaande klanten in plaats van aantallen kan in de praktijk positief uitwerken. Zij kunnen immers voor nieuwe kopers zorgen. Je kunt dit stimuleren door bestaande consumenten te belonen voor het aanbrengen van nieuwe klanten. Dit is vaak erg effectief. Zeker als het gaat om een mooi geldbedrag of iets extra’s. Het klantenbestand wordt vergroot zonder leugens te verkopen.

Werken vanuit je hart

Natuurlijk met de targets en druk die je vaak vanuit de markt en het bedrijf zelf krijgt opgelegd zijn aantallen essentieel. De vraag is hierbij echter wel of de medewerkers hier zo gelukkig van worden. Niet even maar ook op lange termijn. Wordt de motivatie vergroot door de druk of sloopt het ze leeg? Kortom hoe belangrijk is het om plezier te hebben in je werk? Hoe belangrijk is het om mensen echt verder te helpen vanuit jouw discipline? Wat gaat jouw visie worden? Leugens om te verkopen of werken vanuit je hart?

©Danielle Inspireert 2017

Voor meer informatie kijk op mijn website: www.danielleinspireert.nl of bel naar +31 (0)640 989 247 voor een vrijblijvende kennismaking.